Ik onderzoek mijn fiets
Zet een fiets op de standaard.
Bekijk hoe de standaard werkt.
Til het achterwiel op en draaiaan de trappers.
Bekijk welke onderdelen bewegen.
Volg de bewegingen vanaf de trappers naar het wiel.
Bekijk hoe de ketting om de tandwielen zit.
Bedenk waarom de grotere tandwielen bij de trappers zitten.
Onderzoek het frame van de fiets. Welke vormen zitten erin?
Waar is het van gemaakt ? Hoe werken de remmen?
Hoe wordt de kracht van de handrem overgebracht naar het wiel?
Hoe is de vorm van de velg van het wiel?
Waarom loopt de lucht niet uit de band?
Wat voor profiel zit er op de band ?
Hoe werkt de fietsbel ?
Waarom hadden fietsen vroeger een groot voorwiel en een klein achterwiel ?
Hoe werkt de verlichting van een fiets ?
Onderzoek een koffiezetapparaat.
Waarom loopt er bij de verlichting wel een draad naar de lamp toe en niet van de lamp af ?
Leg een verzameling aan van afdrukken van banden en schoenzolen.
Doe een onderzoek naar de overeenkomsten en verschillen.
Ontwerp een formulier met standaardvragen voor het onderzoeken van apparaten.
Waar is het van gemaakt ? Hoe werkt het? Heeft het er altijd zo uitgezien ? Hoe zou het er in de toekomst
uit kunnen zien ? Wat kan er aan verbeterd worden ?
Verzin zelf een apparaat, maak daar een bouwtekeningof model van.
Maak ook een reclamefolder voor de verkoop.
Verzamel plaates van fietsen en leg ze op volgorde van tijd.
Verzamel afbeeldingen van verschilende soorten fietsen. Maak een tentoonstelling van gesoldeerde
modellen.
Laat een tekening maken van de onderzochte fiets. Geef daarvoor als steun een stencil met twee
voorgetekende rondjes als de velg van de wieleb. Dit geeft al bij kleuters verrassend goede resultaten.
Klik hier op Acrobat Reader 4.0 te downloaden (alleen als je die nog niet hebt geinstalleerd) | |
Klik hier om het werkblad te downloaden | |
Klik op het icoontje van de printer in de werkbalk boven het venster om het werkblad af te drukken |
© Ontdekplek, Harry Valkenier
© Ontdekplek, Harry Valkenier