Werkwijze van de Ontdekplek/Jonge Onderzoekers aanpak.
- Alle deelnemers maken iets dat werkt en een succeservaring oplevert.
- De activiteiten zijn niet taalgebonden.
- Je werkt met eenvoudige, gemakkelijk verkrijgbare en doorgaans betaalbare materialen. Daarmee kan je dan thuis of op school verder.
- Voor vervolg activiteiten krijg je hulp op niveau of beter je bedenkt zelf een vervolgactiviteit.
- Door de eenvoudige uitleg met voorbeelden en filmpjes werkt de activiteit voor álle kinderen.
- Er is een doorgaande lijn van kleuter tot TU-student.
- De sfeer is heel relaxed. Ouders/begeleiders kunnen gewoon blijven en met kinderen of voor zichzelf aan de slag. En er is altijd thee en koffie. Babies en peuters geen bezwaar. Verjaarspartijtjes ook niet.
- Naast de ‘knutsel’activiteiten is er ook een aanbod van elektronicadozen, robotica op alle niveaus, van BeeBot tot 3D-printen. Solderen onder strakke begeleiding.
- De aanpak is over de hele wereld succesvol uitgeprobeerd van Zweden tot o.a. de townships van Kaapstad en gepresenteerd op een UNESCO-conferentie in Jerusalem.
- De oudste Jonge Onderzoekers zijn inmiddels afgestudeerd, of bijna, bij de TU-Delft. Een van de afstudeeronderwerpen was de toepassing van Origami-technieken bij opvouwbare zonnepanelen in de ruimtevaart. Dat had de verse ingenieur opgestoken bij het vouwen van papierstroken voor de knikkerbaan.
En zo leidde het brede aanbod van de Ontdekplek/DJO tot wat wij genoemd hebben, mentaal gereedschap. Als je niet weet dat het bestaat kom je ook niet op het idee van toepassing.